Kost, surmælksprodukter og modermælkserstatning

13. juni 2007

Alder:
7 mdr.

Kost, surmælksprodukter og modermælkserstatning

Hej Helen

Jeg har lidt forskellige spørgsmål vedrørende min datter, der nu snart er 7 1/2 måned. Min datter har været på fuld flaske siden hun var ca 5 måneder. Jeg er nu blevet rådet til at skære ned på flaskerne, så hun får ca 2 flasker daglig. Indtil nu har jeg tilbudt hende ca 5 flasker MME daglig, hvoraf hun den sidste 1 1/2 måned har indtaget 600-700 ml MME daglig. Hun er dog de sidste dage røget ned på ca 500 ml daglig. Jeg er nervøs for, at hun ikke vil få væske nok med kun de to flasker og så hvad jeg kan tilbyde hende på kop af sødmælk og vand.

Hun er blevet god til at drikke af kop, men hun kan umuligt erstatte væsken fra de 3 flasker med koppen på nuværende tidspunkt. Jeg er også blevet rådet til at tilbyde hende sødmælk i koppen og fået at vide, at hun gerne skulle op på 1/2 liter sødmælk daglig, men er det ikke først når de når de 9 måneder, at hun skal have så meget sødmælk? Og er MME eller brystmælk ikke barnets vigtigste mælkekilde til de bliver 9 måneder? Hvis dette er korrekt, hvor mange ml MME Skal en baby på hendes alder helst indtage daglig?

Hun er ikke så vild med sødmælken i kop, men jeg "øver" med hende hver dag, så hun kan vænnes til smagen. Hvad hvis hun stadig ikke er vild med sødmælk, når hun når de 9 måneder, fortsætter man så med modermælkserstatning?

Jeg tilbyder hende også andre surmælksprodukter, såsom tykmælk, dette glider bedre ned med f.eks lidt frugtmos på. Hvordan varetager man bedst ...

Annonce

... hendes kalkindtag. Som sagt indtager hun i øjeblikket ca 500 ml MME daglig, får hun dækket sit kalkbehov inkluderet de surmælksprodukter/sødmælk jeg tilbyder hende, selvom dette bestemt ikke er de store mængder? Sikres kalkbehovet ligeså godt gennem MME som gennem sødmælk/surmælksprodukter? Hun får ikke længere MME om natten, det kan dog ske en sjælden gang, men ellers er det vand på flaske hvis hun vågner, nogle gange kan en hånd på bystet få hende til at falde i søvn igen.

Med hensyn til kosten, er jeg også blevet rådet til at eksperimenterer lidt mere med den ”hårde” kost, altså rugbrød og grøntsagsstave f.eks. Men da jeg har haft tre dårlige oplevelser, først med kartoffelmos, der var for klumpet, dette var min datter ved at kløjes i, herefter har jeg prøvet babykiks, begge gange fik hun eksplosive opkastninger pga krummer der havde sat sig fast i halsen formoder jeg. Jeg er blevet så afskrækket nu, at jeg slet ikke tør starte med rugbrød før hun er 8 måneder, er det at være lidt for hysterisk !?

Jeg ville høre om du har et forslag til kost/væske/MME i løbet af en dag. Min datter har fået to tænder. Mellem måltiderne tilbyder jeg hende så vand og sødmælk af kop.

Mht jern, har jeg jo læst, at en barn der får 400 ml MME daglig ikke behøver jern. Gælder dette så for alle danske MME produkter. Min datter får NAN 2. Hvis hun så nogle dage ikke når de 400 ml, skal hun så have fuld dosis jern disse dage ?

Venligste hilsener Benedicte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder